Tutkitusti-verkosto kouluttaa someosaamista

Sosiaalisen median merkitystä 2020-luvulla ei voi olla korostamatta liikaa. Digialustoilla ihmiset etsivät tietoa ja tukea sekä rakentavat omia verkostojaan. Keskustelua käydään joka tapauksessa, oli mukana vaikuttamassa tai ei. Tämän vuoksi myös yleistajuiset tiedejulkaisut siirtyvät yhä vahvemmin vaikuttamaan sosiaalisen median eri alustoille.

Yksi Koneen Säätiön 2021-2024 rahoittaman Tutkitusti-hankkeen tavoitteista on toimia mahdollisimman monimediaisesti. Tutkitusti-tiedemedialle on muodostunut vankka ja kasvava yleisö, ja hankkeen keskeisin idea on löytää verkoston yhteistyöjulkaisuille uutta näkyvyyttä.

Lue lisää Tutkitusti-hankkeesta ja sen kuulumisista Koneen Säätiön Kaivolla-blogista.

Tutkitusti-hankkeen toimitus piti keväällä somekoulutuksen hankkeeseen osallistuvien julkaisujen edustajille. Läpileikkaava teema oli sosiaalisen median kolmijakoisuus. Somepostaus koostuu kolmesta osasta, jotka ovat teksti; kuva, video tai muu visuaalinen elementti; sekä vuorovaikutus tai sen mahdollisuus.

Sosiaalisessa mediassa kuva on tekstin visuaalinen otsikko. Sen perusteella somea käyttävä lukija päättää, kannattaako hänen käyttää aikaansa julkaisulle. Teksti puolestaan kertoo ja ohjaa lukijaa toimimaan. Sosiaalisen median alustoilla sisältöä on runsaasti, joten tärkeintä on poimia kaikista tärkein ja kiinnostavin jutun ydin. Postaus ei ole vain artikkeli, vaan sen tulisi innostaa lukijoita palaamaan tiedejulkaisun pariin.

Kuten sosiaalisessa mediassa, myös koulutuksen tärkeintä antia oli vuorovaikutuksellisuus, joka syntyy keskustelun kautta sekä livenä että somessa. Tutkitusti-verkoston tekijöiltä löytyy paljon kokemusta ja käytännön tietoa sosiaalisen median alustoilla navigoimisesta, joten oli hyvä hetki pysähtyä vaihtamaan ajatuksia sekä pohtimaan ja haastamaan omaa toimintaansa.

Täydellistä sometoiminnan ja onnistuneiden somejulkaisuiden kaavaa ei ole olemassa. Se vaatii työtä, seuraamista, tulkintoja, päätöksiä ja uusien asioiden kokeilemista. Tämä on sykli, joka tulee jaksaa pyörittää läpi yhä uudelleen ja uudelleen. 

Toivomme tutkijoilta, tiedejulkaisuilta ja tiedeviestinnältä ylipäätään rohkeampaa kokeilua ja heittäytymistä sosiaalisen median maailmaan. Kenttä tulee tutuksi, kun sinne menee.

Jätä kommentti