Allegra Lab Helsingin ja Tutkitusti-hankkeen Raha-Peli-Ilta toi yhteen pelialan tekijät, tutkijat, aktivistit ja yleisön. Ilta järjestettiin videopeleille luonnollisessa ympäristössä, nimittäin teknologiasta riippuvaisesti verkon välityksellä.
Raha-Peli-Illan ohjelmassa yhdistettiin tiedettä, taidetta ja tutkimusta eri ohjelmanumeroiden kautta. Idea illalle oli syntynyt pinnalla olleiden teemojen kautta; pelillisyys ja pelillistäminen olivat muodostuneet yhä merkittävimmäksi osiksi jokaisen arkea, ja samalla mediassa esillä olleet Veikkauksen avustukset olivat saaneet pohtimaan, miten rahapeleillä kerättyjä rahoja käytettiin.
Illan aloittivat TUTKITUSTI-hankkeen johtoryhmän jäsen ja Allegra Lab Helsinki ry:n puheejohtaja Miia Halme-Tuomisaari (VTT, dos.), TUTKITUSTI-hankkeen koordinaattori ja Allegra Lab Helsinki ry:n tiedeviestinnän alustamanageri Alina Rapin (VTM) sekä toimittaja, aktivisti ja Häiriköt-päämajan tuottaja Jari Tamminen kertomalla tarkemmin tulevasta ohjelmasta. Paneelikeskusteluissa keskusteltiin pelillistämisen ja rahapelien eettisyydestä, sekä peliyhteisöistä ja vastuullisuudesta. Taidetta iltaan toi Another Castle -kuoroesitys sekä Lapin hippu -peliesittely ja performanssi. Pelteeman äärellä vietettiin yhteensä kolme tuntia.
Ensimmäisessä paneelikeskustelussa keskusteltiin Tammisen johdolla pelillistämisen ja rahapelien eettisyydestä. Panelisteina olivat pelaamisen ja pelikasvatuksen tutkija Mikko Meriläinen sekä rahapelitutkija Janne Nikkinen. Keskustelussa nousi esille pelaamisen eri tyyppejä ja pelin määritelmän monimutkaisuus. Panelistit totesivat pelaamisesta ja rahapelaamisesta nousevien eettisten kysymysten olevan monimutkaisia, ja ettei monimutkaisiin asioihin löydy yksinkertaisia vastauksia. Heidän mukaansa on kuitenkin pantava merkille, että keskustelu peleistä ja pelaamisesta on laajentunut ja tutkijoiden lisäksi myös pelaajat ovat aktiivisesti äänessä. Vuorovaikutteinen kommunikaatio mahdollistaa monipuolisemman keskustelun, jossa voidaan pohtia yhdessä eettisiä ongelmia ja niihin liittyviä uusia kysymyksiä.
Paneelikeskustelujen välissä lavalle, tai pikemminkin ruudulle, pääsi Helsingin nörteimmäksi naiskuoroksi itseään kuvaava Another Castle. Vuonna 2014 perustetun kuoron ohjelmisto tarjoaa laajan kirjon musiikillisia matkoja erilaisten pelien maailmoihin. Raha-Peli-Illassa esitettyyn tallenteeseen oli valittu neljä pelimaailmaan johdattelevaa kappaletta, jotka olivat peleistä Zelda – a Link to the Past, World of Warcraft, The Secret of Monkey Island ja Portal.
Illan viimeisessä ohjelmanumerossa keskusteltiin yhteisöstä ja vastuusta Community & Responsibility in Gaming (Yhteisö & vastuu pelaamisessa) -paneelikeskustelussa. Keskustelua veti Miia Halme-Tuomisaari ja paneeliin osallistuivat peliyhtiö Supercellin eettisen osaston asiantuntija ja Trust & Safety Champion Corey Janz, käytännöllisen filosofian ja viestinnän dosentti ja Etiikka.fi:n vastaava toimittaja Henrik Rydenfelt, sekä pelaamisen ja pelikasvatuksen tutkija Mikko Meriläinen.
Keskustelun keskiössä oli ajatus käynnissä olevasta kommunikaation vallankumouksesta, joka mahdollistaa eri kulttuurien ja arvojen kohtaamisen esimerkiksi digitaalisten pelien äärellä. Vallankumoukseen liittyy myös haasteita, jotka kietoutuvat verkossa muodostuneiden yhteisöjen ympärille. Paneelissa keskusteltiin muun muassa siitä kuka saa asettaa kyseisille yhteisöille sääntöjä ja miten niitä valvotaan. Keskustelussa nousi esille myös yhteisöjen positiivisia puolia, kuten uusien pelaajien auttaminen ja pelimaailman ulkopuolelle ylettyvät ihmissuhteet.
“Ihmiset yrittävät selvittää kuinka ollaan hyviä ihmisiä verkossa, kuinka ollaan olemassa nyt maailmanlaajuisena yhteisönä.”
Corey Janz
Ilta tarjosi paljon hyvää ajattelun ainesta ja, kuten Tamminen lopussa totesi, mielessä on nyt paljon enemmän kysymyksiä kuin illan alussa. Teemojen pariin voi aina palata Allegra Lab Helsingin YouTube-kanavalla, josta löytyy Raha-Peli-Illan tallenne. Pelejä, rahapelejä ja pelaamista ympäröiviin teemoihin pääsee tutustumaan myös TUTKITUSTI-hankkeen verkkosivuilla Raha & pelit -sisältöpakettien kautta.